I allmänhet är det möjligt att ta med sig hjälpmedel på resan. Det måste dock begäras hos flygbolaget och på din transfer och det kan tillkomma extra kostnader för att ta med hjälpmedel på transfern. Observera att en rullator inte behöver registreras.
Vad är ett hjälpmedel?
Hjälpmedel omfattar rullstolar, elrullstolar, elscootrar och rollatorer.
Hjälpmedel och transfer
Hjälpmedel kan inte alltid transporteras i en vanlig transferbuss och det kan därför vara nödvändigt att boka en privat eller specialiserad transfer. Det är därför viktigt att du registrerar ditt rörelsehjälpmedel på Min Resa om du har bokat en transfer via Airtours.
- Logga in på Min Resa
- Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa
- Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval")
- Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
- Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet.
- Klicka på den röda "Skicka"-knappen.
- Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.
Hur registrerar jag mitt hjälpmedel hos flygbolaget?
Det är olika om du ska registrera ditt hjälpmedel via oss eller direkt hos flygbolaget. I tabellen nedan kan du se en översikt för de olika flygbolagen. Om du klickar på ditt flygbolag skickas du vidare till en sida med en guide för registreringen.
Flygbolag | Registrering |
Aegean | Via Min Resa |
Air Cairo | Via Min Resa |
BH Air | Via Min Resa |
Bulgaria Air | Via Min Resa |
Easy Jet | Via flygbolaget |
Eurowings | Via flygbolaget |
Freebird | Via Min Resa |
Norwegian | Via flygbolaget |
Pegasus | Via Min Resa |
SAS (hel- og delcharterflyg) | Via Min Resa |
SAS (reguljärflyg) | Via flygbolaget |
Sky Express | Via Min Resa |
SunExpress (charterflyg) | Via Min Resa |
SunExpress (reguljårflyg) | Via flygbolaget |
TUIFly Nordic | Via Min Resa |
Vueling (charterflyg) | Via Min Resa |
Vueling (reguljärflyg) | Via flygbolaget |
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov
Frågor kring samma ämne
Relaterade frågor
Skriv via Whatsapp eller ring till oss!
Kontakta oss på Whatsapp: +46856610300. Du kan också ringa samma nummer men var medveten om att väntetiden då kan vara längre.
Öppettider:
Måndag till fredag: 09:00-17:00
Lördag: 10:00-14:00
Söndag: stängt
Sociala medier
Ställ din fråga genom ett direktmeddelande via någon av våra sociala medieplattformar. Under våra öppettider svarar vi på ditt meddelande.
Öppettider:
Måndag till fredag: 09:00-17:00
Lördag: 10:00-14:00
Söndag: stängt
Skicka oss ett mejl
Du kan även skicka oss ett mejl via något av våra kontaktformulär. Beroende på arbetsbelastning svarar vi inom några arbetsdagar.