Vueling - Kan jag ta med specialbagage/medicinskt bagage och rullstol?

Ändrad den Tors, 22 aug. vid 1:59 E.M.

Att ta med specialbagage (t.ex. cykel eller dykutrustning), medicinskt bagage (t.ex. sömnapnéapparat/CPAP) och/eller (elektrisk) rullstol/scooter är alltid på begäran. Detta innebär att flygbolaget och eventuellt transferföretaget måste godkänna detta.  


Flyg

OBS! Notera att vi erbjuder to olika typer av flyg med Vueling; charterflyg och reguljärflyg. Det är mycket viktigt att du väljer rätt procedur för att registrera ditt specialbagage/medicinska bagage och/eller ditt hjälpmedel. 


Registrering av special-/medicinska bagage och hjälpmedel

OBS! Glöm inte att registrera ditt bagage via Min Resa om du har bokat transfer. Se guiden längst ner på sidan.

  • Resor med charterflyg
    Om du flyger med Vueling charterflyg måste du begära att få ta med ditt special-/medicinska bagage och/eller hjälpmedel via vårt formulär på Min Resa. Du kan följa guiderna nedan.
  • Resor med reguljärflyg
    Om du flyger med Vueling reguljärflyg måste du begära att få ta med ditt special-/medicinska bagage och/eller hjälpmedel via Vuelings egen hemsida. Du kan göra detta direkt efter att du har bokat din resa. Du kan följa guiden nedan.


Guide för registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel på Min Resa

  1. Logga in på Min Resa
  2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
  3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
    1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
    2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
    3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
  4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
  5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
  6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.


Registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel via Vueling (reguljärflyg)

  1. Gå till Vuelings hemsida

  2. Välj fliken "Manage your booking" under fliken "Travel" högst upp på sidan 

  3. Välj "Origin/Destination" 

  4. Fyll i följande information:
    * Booking code: Ditt PNR-numret
    * Airport: Din avreseflygplats
    * DD: Din avresedag (t.ex. 21)
    * MM: Din avresemånad (t.ex. 09)
    * YYYY: Ditt avreseår (t.ex. 2024) 

  5. Klicka på "Go" 

  6. Välj vilken typ av bagage/hjälpmedel du vill ta med dig 

  7. Betala bagagen direkt till Vueling


Transfer
Om du har bokat en transfer för din resa via Airtours är det viktigt att ditt specialbagage/medicinska bagage och/eller rörelsehjälpmedel också efterfrågas av transferbolaget. För att göra det behöver du fylla i vårt formulär på Min Resa. Du kan följa guiden nedan. 


Guide för registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel på Min Resa

  1. Logga in på Min Resa
  2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
  3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
    1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
    2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
    3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
  4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
  5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
  6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.




Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Frågor kring samma ämne

Relaterade frågor

Skriv via Whatsapp eller ring till oss!

Kontakta oss på Whatsapp: +46856610300. Du kan också ringa samma nummer men var medveten om att väntetiden då kan vara längre.


Öppettider:

Måndag till fredag: 09:00-17:00

Lördag till söndag: 10:00-14:00


Se våra avvikande öppettider.

Sociala medier

Ställ din fråga genom ett direktmeddelande via någon av våra sociala medieplattformar. Under våra öppettider svarar vi på ditt meddelande.


Öppettider:

Måndag till fredag: 09:00-17:00

Lördag till söndag: 10:00-14:00


Se våra avvikande öppettider.

Skicka oss ett mejl

Du kan även skicka oss ett mejl via något av våra kontaktformulär. Beroende på arbetsbelastning svarar vi inom några arbetsdagar.