SunExpress - Kan jag ta med specialbagage/medicinskt bagage och rullstol?

Ändrad den Tors, 22 aug. vid 1:59 E.M.

Att ta med specialbagage (t.ex. cykel eller dykutrustning), medicinskt bagage (t.ex. sömnapnéapparat/CPAP) och/eller (elektrisk) rullstol/scooter är alltid på begäran. Detta innebär att flygbolaget och eventuellt transferföretaget måste godkänna detta.  


Flyg

OBS! Notera att vi erbjuder to olika typer av flyg med SunExpress; charterflyg och reguljärflyg. Det är mycket viktigt att du väljer rätt procedur för att registrera ditt specialbagage/medicinska bagage och/eller ditt hjälpmedel. 


Registrering av special-/medicinska bagage och hjälpmedel

OBS! Glöm inte att registrera ditt bagage via Min Resa om du har bokat transfer. Se guiden längst ner på sidan.

  • Resor med charterflyg
    Om du flyger med SunExpress charterflyg måste du begära att få ta med ditt specialbagage via SunExpress' egen hemsida. Medicinskt bagage och/eller hjälpmedel ska du begära att ta med via vårt formulär på Min Resa. Du kan göra detta 14 dagar före avresedatumet. Du kan följa guiderna nedan.
  • Resor med reguljärflyg
    Om du flyger med SunExpress reguljärflyg måste du begära att få ta med ditt special-/medicinska bagage och/eller hjälpmedel via SunExpress' egen hemsida. Du kan göra detta direkt efter att du har bokat din resa. Du kan följa guiden nedan.


Registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel via SunExpress

  1. Gå till SunExpress hemsida 
  2. Välj "My Bookings" under fliken "Booking" 
  3. Välj fliken "Tour operator bookings" 
  4. Fyll i följande information på vänster sida:
    * Efternamn: Huvudbokarens efternamn*
    * Referensnummer: Ditt Airtours bokningsnummer med 000 framför på vänster sida** 

    * Tour operator name: Airtours

  5. Välj "One way" (enkelresa) eller "Round trip" (tur och retur) och fyll i följande information på höger sida: 

    * Från: Avreseflygplats 

    * Till: Ankomstflygplats 

    * Departure date: Avresedatum  

    (* Return date: Hemresedatum) 

    * Välj antal resenärer i fältet med symbolen av en liten människa 

  6. Klicka på "Confirm" 

  7. Välj dina flygningar och klicka på "Continue" 

  8. Fyll i passageraruppgifter och klicka på "Continue" 

  9. Välj vilken typ av bagage/hjälpmedel du vill ta med dig och klicka på "Continue" 

  10. Välj eventuella önskade säten och klicka på "Continue" 

  11. Betala bagagen och eventuella andra tillval direkt till SunExpress 


    * Om ditt efternamn består av två sammansatta namn med bindestreck emellan ska du skriva båda namnen ihop utan mellanslag eller bindestreck. Exempel: Om ditt namn är Juhl-Hansen ska du skriva ”JuhlHansen”. 

    Om det finns ä/ö/å i ditt namn ska du istället skriva ae/o/a när du loggar in på SunExpress hemsida. 

    Om det finns ett accenttecken i ditt namn, till exempel é, ska du skriva bokstaven utan accenttecken för att logga in. 


Guide för registrering av medicinskt bagage och hjälpmedel på Min Resa (charterflyg)

  1. Logga in på Min Resa
  2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
  3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
    1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
    2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
    3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
  4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
  5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
  6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.



Transfer
Om du har bokat en transfer för din resa via Airtours är det viktigt att ditt specialbagage/medicinska bagage och/eller rörelsehjälpmedel också efterfrågas av transferbolaget. För att göra det behöver du fylla i vårt formulär på Min Resa. Du kan följa guiden nedan. 


Guide för registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel på Min Resa

  1. Logga in på Min Resa
  2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
  3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
    1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
    2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
    3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
  4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
  5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
  6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.





Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Frågor kring samma ämne

Relaterade frågor

Skriv via Whatsapp eller ring till oss!

Kontakta oss på Whatsapp: +46856610300. Du kan också ringa samma nummer men var medveten om att väntetiden då kan vara längre.


Öppettider:

Måndag till fredag: 09:00-17:00

Lördag: 10:00-14:00

Söndag: stängt


Se våra avvikande öppettider.

Sociala medier

Ställ din fråga genom ett direktmeddelande via någon av våra sociala medieplattformar. Under våra öppettider svarar vi på ditt meddelande.


Öppettider:

Måndag till fredag: 09:00-17:00

Lördag: 10:00-14:00

Söndag: stängt


Se våra avvikande öppettider.

Skicka oss ett mejl

Du kan även skicka oss ett mejl via något av våra kontaktformulär. Beroende på arbetsbelastning svarar vi inom några arbetsdagar.