Pegasus - Kan jag ta med specialbagage/medicinskt bagage och rullstol?

Ändrad den Tors, 22 aug. vid 2:06 E.M.

Att ta med specialbagage (t.ex. cykel eller dykutrustning), medicinskt bagage (t.ex. sömnapnéapparat/CPAP) och/eller (elektrisk) rullstol/scooter är alltid på begäran. Detta innebär att flygbolaget och eventuellt transferföretaget måste godkänna detta. 


Flyg

Ska du flyga med ett Pegasus-flyg ska du begära att ta med ditt specialbagage via Pegasus' egen hemsida.

Medicinskt bagage och/eller hjälpmedel ska du begära via vårt formulär på Min Resa. Du kan följa guiderna nedan.


Guide för registrering av specialbagage via Pegasus
Observera! Om du har bokat en transfer för din resa via Airtours är det viktigt att ditt specialbagage också registreras via Min Resa. Du kan följa guiden längst ner på sidan

  1. Gå till Pegasus hemsida 
  2. Gå till fliken "Manage my booking" mitt på startsidan (mellan flikarna "Check-in" och "Accommodation/Car Rental") 
  3. Markera "Reservations made with tour operator" 
  4. Fyll i huvudbokarens efternamn och ditt Airtours-bokningsnummer med 000 framför* 
  5. Klicka på "Next" 
  6. Klicka på "Seat" högst upp på sidan 
  7. Välj önskad typ av specialbagage 
  8. Följ stegen på skärmen för att genomföra valet av bagage 
  9. Betala ditt specialbagage direkt till Pegasus 


    * Om ni är fler än 9 personer som reser tillsammans måste ni logga in i flera omgångar. De första nio personerna hittar ni genom att skriva ert Airtours bokningsnummer med 000 framför. De nästa nio personerna hittar ni genom att skriva ert Airtours bokningsnummer med 001 framför. Om ni är fler än 18 personer skriver ni 002 framför bokningsnumret för de följande personerna, och så vidare. 

Guide för registrering av medicinskt bagage och hjälpmedel på Min Resa (charterflyg)
  1. Logga in på Min Resa
  2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
  3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
    1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
    2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
    3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
  4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
  5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
  6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.


    Transfer
    Om du har bokat en transfer för din resa via Airtours är det viktigt att ditt specialbagage/medicinska bagage och/eller rörelsehjälpmedel också efterfrågas av transferbolaget. För att göra det behöver du fylla i vårt formulär på Min Resa. Du kan följa guiden nedan. 


    Guide för registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel på Min Resa

    1. Logga in på Min Resa
    2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
    3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
      1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
      2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
      3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
    4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
    5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
    6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.



Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Frågor kring samma ämne

Relaterade frågor

Skriv via Whatsapp eller ring till oss!

Kontakta oss på Whatsapp: +46856610300. Du kan också ringa samma nummer men var medveten om att väntetiden då kan vara längre.


Öppettider:

Måndag till fredag: 09:00-17:00

Lördag till söndag: 10:00-14:00


Se våra avvikande öppettider.

Sociala medier

Ställ din fråga genom ett direktmeddelande via någon av våra sociala medieplattformar. Under våra öppettider svarar vi på ditt meddelande.


Öppettider:

Måndag till fredag: 09:00-17:00

Lördag till söndag: 10:00-14:00


Se våra avvikande öppettider.

Skicka oss ett mejl

Du kan även skicka oss ett mejl via något av våra kontaktformulär. Beroende på arbetsbelastning svarar vi inom några arbetsdagar.